Wednesday, January 7, 2009

FACTS OF NUMBERS

Dapat dilihat demokrasi yang ditonjolkan oleh Amerika adalah tidak cukup profesional. Malah it worst than another country. Kejadian di Palestine dapat menggambarkan bahawa kemungkinan sesiapa sahaja menjadi Presiden of America tidak dapat membuat apa2 perubahan terhadap dasar luarnya kerana menjadi boneka bagi golongan Israel. Seindah khabar dari rupa agaknya tentang Barrack Obama yang menjadi harapan berjuta2 umat di dunia ini yang inginkan kepastian tentang dasar luar negara yang akan beliau lakukan.
Berpindah pada negara kita Malaysia, syukur Alhamdulillah berada dalam keadaan aman dan tenteram tanpa ada percikan bunga api yang boleh meranapkan bangunan2 mahupun nyawa manusia sekalipun. Ini adalah hasil dari kebijaksanaan pemimpin yang memerintah sejak berkurun lamanya. Congratulations!great job for the goverment what we have achieved now! Rupa2nya kejayaan sesebuah negara adalah datang dari faktor sosio-ekonomi, politik & pendidikan seimbang kepada rakyat. Elemen perpaduan kaum juga datangnya dari main factor ini. Politik adalah 'kuasa' yang mengawal faktor2 yang lain.
Sering-kali kita mendengar perbualan antara sahabat2 kita yang menggunakan coding 'percaturan' politik. Ini bermakna kehidupan berpolitik ini seperti bermain catur. Tersilap strategi maka akan terperangkaplah. Tetapi jika berjaya ia membawa kejayaan yang bermakna dalam kehidupan, justeru memberi sumbangan yang besar kepada masyarakat. Realiti politik 2008 di Malaysia cukup seronok jika kita dapat menganalisanya sendiri. Buat permulaan kita merujuk pada facts of numbers.

JUMLAH KERUSI 222
Majoriti Mudah 112
Majoriti 2/3 148
Kawasan Majoriti
Melayu : Bumiputera 134 : 154
Bukan Melayu/Bumiputera 67
Kawasan Majoriti Sama Banyak 1
(P.222 Lawas Sarawak)
(Bumi. Bkn Islam +Bumi Islam)
Nombor2 di atas merujuk pada bilangan kerusi parlimen mengikut majoriti kaum yang ada di kawasan parlimen tersebut sama ada kaum Melayu/Bumiputera atau bukan Melayu. Jika melihat pada data di atas jika orang Melayu/Bumiputera bergabung dengan memilih 1 parti sahaja maka orang Melayu sudah tentunya dapat melebihi two-third majority seterusnya memerintah kerajaan sendiri tanpa undian dari kaum lain. Ini adalah idealistik dan bukannnya realistik yang akan berlaku. Walau bagaimanapun, kehidupan berbilang kaum di Malaysia ini menyebabkan akan ada sedikit-sebanyak transformasi politik yang akan berlaku. Kadang-kadang situasi seperti ini adalah racun di dalam air penawar. Politik is an interesting to analyse.
MKMA
EXCO LATIHAN GPMM

No comments:

Post a Comment